Connect with us

Amerika

BAJDENOVA SAVETNICA UPLETENA U SKANDAL: Bila menadžerka firme koja je prodavala špijunski softver korišćen i za kontrolu novinara!

Published

on

Privatna izraelska firma koja je navodno razvila špijunski softver koji se koristi za hakovanje novinara, političara i aktivista prethodno je pokrenula krstaški pohod za odnose s javnošću pod vodstvom SKDKnickerbocker, čiji je menadžer Anita Dan, viši savetnik Bele kuće .

NSO grupa angažovala je SKDKnickerbocker u proleće 2019. da koordinira napore za odnose s javnošću i sačuva njegovu reputaciju nakon što se u tužbama navodi da se njen softver koristi za špijuniranje novinara i političkih neistomišljenika, prenosi Daily Mail.

Mete su uključivale prijatelje novinara Vašington Posta, rođenog u Saudijskoj Arabiji, Džamala Kašogija, pre njegovog ubistva 2018. godine.

O upotrebi softvera, nazvanog Pegasus, a koji je razvila izraelska grupa NSO, izvestili su Vašington Post, Gardian, Mond i druge novinske kuće koje su sarađivale u istrazi o curenju podataka.

Procurilo je sa liste do 50.000 telefonskih brojeva za koje se smatra da su ih klijenti NSO identifikovali kao ljude od interesa od 2016. godine.

Jedna od ciljanih bila je Kašogijeva supruga Hanan Elatr. Njen telefon – kao i telefon druge saradnice – navodno je bio na meti pre njegove smrti.

Vašington Post je bio jedan od prvih medija koji su otkrili priču, objavivši tekst o špijunskom softveru i njegovom uticaju.

Međutim, članak nije uključio nikakve informacije o vezama NSO-a sa višim savetnicom predsednika Bajdena.

Reporter Njujork Tajmsa Keneth P. Vogel uspostavio je vezu u nizu tvitova objavljenih u nedelju uveče.

Napisao je: „Izraelska firma NSO GROUP stajala je iza špijunskog softvera koji se koristi za hakiranje novinara i aktivista za ljudska prava, otkriva istraga @VashingtonPost. Nije uključeno u priču: NSO GROUP je @SKDK (firma BIDEN savetnika ANITE DUNN) platila savet do kraja 2019. ‘

Dodaje, ‘NSO GROUP je takođe plaćao BEACON GLOBAL STRATEGIES (firmu koju je pokrenuo Džeremi Baš, analitičar MSNBC-a i služio kao šef osoblja CIA-e i Pentagona pod Obamom) do početka 2020. godine, @NSOGroup mi je rekao prošle [godine]. Rečeno je da su @SKDK & Beacon Global ‘pružili savete o komunikaciji i poslovnoj strategiji’

NSO je počeo da prodaje svoj špijunski softver za pametne telefone vladama 2011. godine i uvek je svoje poslovanje držao pod ključem. Prema članku Fast Kompani objavljenom u martu 2019. godine, kada je jedan od reportera lokala nazvao kancelariju NSO-a 2017. godine, predstavnik je rekao da nisu razgovarali sa novinarima i spustio slušalicu.

Ali kompanija se našla pod lupom 2019. godine nakon niza tužbi ljudi koji su tvrdili da NSO koristi svoj špijunski softver protiv njih.

Jedna od tužbi stigla je od Omara Abdulaziza, saudijskog disidenta koji je tvrdio da je njegov telefon bio na meti Pegaza, malo pre nego što su vladinog agenta ubili njegovog prijatelja, novinara Kašogija, javila je kompanija Fact.

Da bi odbranio svoju reputaciju, NSO je počeo da razgovara s novinarima, nudeći intervjue sa kamerama, upravljajući pristupačnijom veb stranicom i lansirajući promotivne Gugle oglase. I SKDKnickerbocker je vukao sve konce, prema izveštaju za 2019. godinu u Intercept-u.

SKDKickerbocker, firma sa sedištem u Vašingtonu, ranije je bila poznata po tome da predstavlja demokratske političare i organizacije za ljudska prava.

Međutim, mnogi su smatrali da angažovanje SKDKnickerbocker samo pogoršava navodne prekršaje kompanije. „Jednostavno angažovanje PR kompanije da počisti svoj imidž, a da se zapravo ništa ne promeni, ne bi predstavljalo samo propust da preuzmete odgovornost, bilo bi uvreda za ljude koji zahtevaju stvarne odgovore i obeštećenja. Umesto da se fokusiraju na njihov PR, vreme je da se NSO Grupa, njeni vlasnici i cela industrija bave stvarnom štetom koja se nanosi širom sveta ‘, rekao je Edin Omanović, koji vodi državni program nadzora za Privasi International, za Intercept 2019.

Vogel je takođe istakao da ovo nije prvi put da rad Anite Dan sa SKDKnickerbocker dolazi u pitanje. Nakon potvrde da će Danova biti u administraciji Bajdena, ponovo je tvitovao post koji je napisao Mak Moran, direktor istraživanja u političkoj nadzornoj grupi Revolving Dur, u kojem su navedeni Danovi prethodni klijenti.

Vogel je dodao, „Neki od poslova Anite Dan u privatnom sektoru nisu u potpunosti u skladu sa progresivnim osećajima“, kao odgovor na Moran-ov tveet koji glasi: „Ovo su izuzetno loše vesti“ i objašnjava da je Danova nedavno odradila PR za Harvija Vajnstina, naftovod Kejston, hed fondovi nakon recesije 2008. godine, lobisti školskih povelja i vlasnici stanova NIC / grupe nekretnina koji lobiraju protiv zaštite stanarine.

U međuvremenu, Danova planira da napusti mesto starijeg savetnika Bele kuće „vrlo brzo“ iz nepovezanih razloga, najavila je u intervjuu za Politico od 2. jula.

Danova je u početku planirala da služi samo u Bajdenovoj kampanji, ali se kasnije pridružio na privremenom položaju. Prethodno je radila u kampanji predsednika Baraka Obame i u njegovoj administraciji.

Ona je za Politico rekla da je njen položaj uvek trebao biti privremen, jer je planirala da se vrati u SKDKnickerbocker kada Bajdenova tranzicija bude završena.

Izraelska firma NSO prodala je softver Pegasus klijentima koji su ga koristili za hakovanje telefona novinara, aktivista i političara, navodi se u izveštajima

U narednim danima, novinske kuće sa pristupom NSO podacima procurile su da će objaviti više detalja o drugim ljudima od interesa za koje cilja špijunski softver, napominjući da nisu naknadno hakovani svi brojevi sa spiska.

Među brojevima na listi su i novinari za medijske organizacije širom sveta, uključujući AFP, Volstrit Žurnal, CNN, Njujork tajms, Al Džazira, France 24, Radio Slobodna Evropa, Mediapart, El Pais, AP, Mond, Blumberg, Ekonomist, Rojters i Glas Amerike, piše Gardian.

Korišćenje softvera za hakovanje telefona novinara Al Džazire i marokanskog novinara ranije su izveštavali Citizen Lab, istraživački centar Univerziteta u Torontu i Amnesti International.

Na spisku je bio i broj meksičkog slobodnog novinara koji je kasnije ubijen u autopraonici. Njegov telefon nikada nije pronađen i nije bilo jasno da li je hakovan.

Vašington Post rekao je da brojevi na listi takođe pripadaju šefovima država i premijera, članovima arapskih kraljevskih porodica, diplomatama i političarima, kao i aktivistima i poslovnim rukovodiocima.

Lista nije identifikovala koji su klijenti uneli brojeve na njoj. Ali u izveštajima se navodi da su mnogi bili skupljeni u 10 zemalja – Azerbejdžanu, Bahreinu, Mađarskoj, Indiji, Kazahstanu, Meksiku, Maroku, Ruandi, Saudijskoj Arabiji i Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

Guardian je napisao da istraga sugeriše “široko rasprostranjeno i kontinuirano zlostavljanje” Pegaza, za koji NSO kaže da je namenjen za upotrebu protiv kriminalaca i terorista.

Amnesti International i Forbiden Storis, medijska neprofitna organizacija sa sedištem u Parizu, u početku su imale pristup curenju podataka, koje su potom podelile sa medijskim organizacijama.

NSO, lider u rastućoj i uglavnom neregulisanoj privatnoj industriji špijunskog softvera, ranije se obavezao policiji zbog zloupotreba svog softvera.

Prema navodima Vašington Posta, optužbe su pretjerane i neutemeljene i ne bi potvrdilo identitet svojih klijenata.

Citizen Lab je u decembru izvestio da je na desetine novinara u katarskoj mreži Al-Džazira njihove mobilne komunikacije presrelo sofisticirani elektronski nadzor.

Amnesti International je u junu prošle godine izvestila da su marokanske vlasti koristile softver Pegasus NSO-a za umetanje špijunskog softvera na mobilni telefon Omara Radija, novinara osuđenog zbog objave na društvenim mrežama.

Izvor: Kurir.rs/Daily Mail

Advertisement